-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)
-آل عبا چه كساني هستند؟
(0)
-مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) چه كساني هستند؟
آيا حضرت علي((عليه السلام)) هم جزء آل محمّد است؟
آيا مقصود از آل محمّد((صلي الله عليه وآله)) فقط ائمه معصومين((عليهم السلام)) هستند؟
(0)
-با توجه به اينكه نزديك ضريح مطهر شلوغ است .و از طرفي فشار جمعيت هم زياد مي باشد .حال آيا مي شود حا جتها يمان را از راه دور بطلبيم؟لطفا در خصوص نحوه زيارت واقعي توضيح دهيد.؟(0)
-چرا امام حسين ( ع ) با اينكه مي دانست مردم كوفه پيمان مي شكنند به آن سرزمين رفت ؟(0)
-چرا امام حسين (ع) بااينكه اگر اراده آب مي كردند برايشان مهيا مي شد ولي بچه ها همگي تشنه بودند وبه شهادت رسيدند؟(0)
-گر امام حسين (ع) مي خواست تمام لشكر دشمن را درهم مي كوبيدند ولي چرا اين اقدام را نكردند؟(0)
-آيا دليل زنده بودن قيام وحركت اباعبدالله (ع) برگزيده شدن ايشان از طرف خداوند است يا صرفاً ايشان در مكتب شيعه داراي قرب است؟(0)
-اگر از معجزات يا زنده بودن قيام ايشان در ساير اديان سندي هست بيان فرماييد؟(0)
-اساساً چه نوع بدعتهايي در دين ايجاد شده بود كه باعث شد امام حسين (ع) حتي جان شريف خود را فدا نمايد وخانواده اش به اسارت بورد ؟ لطفاً توضيح دهيد.(0)
-درسيكه قضيه عاشورا به ما مي آموزد چسيت ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:38986 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

آيه تطهير به چه معناست و دلالت بر چه افرادي ميكند و چرا زنان پيامبر را شامل نميشود؟

1. آيه شريف: إنّما يريدالله ليذهب عنكم الرجس?گهلالبيت و يطهّركم تطهيراً; (احزاب، 33) خدا فقط ميخواهد آلودگي را از شما خاندان ]پيامبر[ بزدايد و شما را پاك و پاكيزه گرداند.

روايات فراواني از طريق شيعه و سني در شأن نزول اين آيه وارد شده كه ثابت ميكند اين آيه فقط شامل پنج تن، يعني رسولاكرم، علي، فاطمه و حسن و حسين: است.(ر.ك: الميزان، علامه طباطبايي;، ج 16، ص 310 و 317، نشر اسلامي.)

اينكه اهل بيت پيامبر6 تنها همسران پيامبر اكرمباشند، به دليل اينكه آيات قبل و بعد اين آيه دربارة زنان حضرت نازل شده، سخن باطلي است; زيرا اولاً، ضميرهايي كه در آيات قبل و بعد آمده به صورت ضمير جمع مؤنث بيان شده، در حالي كه ضماير اين قسمت از آيه، همه به صورت جمع مذكر آورده شده است. در آغاز اين آيه خداوند متعال همسران پيامبر اكرمرا مخاطب ساخته است، لذا تمام شش ضميري كه در اين بخش از آيه آمده، به صورت جمع مؤنث ذكر شده است; سپس در بخش دوم آيه (آيه تطهير) دو ضمير جمع به كار رفته كه هر دو به صورت جمع مذكر آورده شده است. اين خود نشان ميدهد كه لحن اين آيه تغيير كرده و هدف ديگري را دنبال ميكند.

ثانياً: روايات بسياري كه در كتب معتبر اهل تسنن و تشيع نقل شد، حاكي ازآن است كه، مخاطب در اين آيه اختصاصاً پيامبر اكرمو علي و فاطمه و حسن و حسين: هستند ]نه همسران پيامبراكرم[.(ر. ك: تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 17، ص 293، دارالكتب الاسلامية.)

در آيه شريف سورة هود كه ميفرمايد: قالوا اَتَعجَبينَ مِن اَمرِ اللّهِ رَحمَتُ اللّهِ وبَرَكـَتُهُ عَلَيكُم اَهلَ البَيتِ; (هود، 73) گفتند: از فرمان خدا تعجب ميكني; اين رحمت خدا و بركاتش بر شما خانواده است. ضمير در اَتَعجَبينَ ـ كه البته ضمير يا مستتر است و يا به قولي يأ ميباشد، و در هر صورت ين ضمير نيست ـ(شرح رضي علي الكافيه، رضي الدين استرآبادي، ج 2، ص 415، نشر مؤسسة الصادق، تهران.) به مخاطب برمي گردد كه ساره همسر حضرت ابراهيمميباشد و ضمير موجود در عليكم هم باز به او و بستگان ـ خانواده ـ او برميگردد و اهل البيت هم منصوب است يا به اين علت كه ندا ـ يعني تقدير آن يا اهل البيت ميباشد ـ و يا به علت اختصاص.(املاء ما من به الرحمن، ابوالبقأ، عكبري، ج 2، ص 43، نشر دارالكتب الاسلامية.) در هر صورت اگر گمان ميشود كه در اين آية شريف، همسر ابراهيمجزء اهل بيت به حساب نيامده است، گمان درستي نيست، زيرا شكي نيست كه كلمه اهل ـ از نظر معناي لغوي ـ شامل همسر هم ميشود، ولي سخن اين است كه هيچ مانعي ندارد كساني جزء اهل بيت پيامبري همچون پيامبر اسلامباشند، ولي براثر جدايي مكتبي، از نظر معنوي از اهل بيت خارج شوند، مانند آن كه خداوند پسر نوح را از اهل نوح به حساب نميآرود: قالَ يـَنوحُ اِنَّهُ لَيسَ مِن اَهلِكَ اِنَّهُ عَمَلٌ غَيرُ صـَـلِحٍ; (هود،46) فرمود: اي نوح! او از اهل تو نيست; او عمل غير صالحي است ]= فرد ناشايستهاي است[.(تفسير نمونه، آية اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 9، ص 167 ـ 173، نشر دارالكتب الاسلامية.) خلاصه آن كه واژة اهل بيت ـ از نظر لغوي ـ شامل همسر يا همسران انسان هم ميشود، ولي در آية 33 سورة احزاب ـ آية تطهير ـ روايات بسيار فراواني ـ كه از طريق اهل سنت و شيعه رسيده است ـ دلالت دارد كه اهل بيت در اين آيه، همة خاندان پيامبر6 را شامل نميشود، بلكه تنها شامل پنج نفر ميگردد: پيامبر6، علي، فاطمه، حسنو حسين(تفسير نمونه، آية اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 17، ص 294، نشر دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.